Šiandieną dienos žibintai naujuose automobiliuose jau nieko nebestebina. 2008 m. Europos sąjungoje buvo priimtas reglamentas, įpareigojantis automobilių gamintojus nuo 2011 m. dienos šviesos žibintus būti įrengti visuose naujuose lengvųjų automobilių modeliuose, o nuo 2012 m. rugpjūčio ir visuose naujuose sunkvežimių ir autobusų modeliuose.
Dienos žibintai arba tiesiog DRL žibintai yra suprojektuoti taip, kad įsijungtų automatiškai, kuomet variklis užvedamas, o visi kiti automobilio apšvietimo prietaisai yra išjungti.
Dienos žibintai turi būti pakankamai ryškūs, nes jų paskirtis – padidinti transporto priemonės pastebimumą dieną, tačiau ryškūs DRL žibintai akintų priešais atvažiuojančių automobilių vairuotojus naktį. Dėl šios priežasties dienos žibintai privalo automatiškai išsijungti, kuomet įjungiami kiti žibintai, tai yra naktį.
DRL žibintai neturėtų būti naudojami artu su priekiniais žibintai. Kai kurie šių įrenginių gamintojai siūlo modelius, kurie gali veikti kaip gabaritiniai žibintai, tokie DRL žibintai persijungia į gabaritinių žibintų režimą, kai įjungiami priekiniai žibintai. Šiame režime jų šviesos stipris susilpnėja, kad nebūtų akinami kiti eismo dalyviai.
Senų automobilių modernizavimas
Teisiniai reikalavimai dėl dienos šviesos žibintų taikomi tik naujiems automobiliams, tačiau kol kas nėra reikalavimo privalomai įrengti dienos žibintus automobiliams, kuriuose gamintojas jų nenumatė. Tačiau vairuotojai dažnai įmontuoja savo automobiliuose DRL žibintus savarankiškai, taip norėdami išnaudoti jų teikiamus privalumus. Tai atlikti visiškai nesudėtinga, nes rinkoje siūloma daug įvairių papildomai montuojamų dienos žibintų, kai kurie jų turi ir papildomų funkcijų. Jei nusprendėte įsigyti DRL, šiandien galima nusipirkti daugybę rinkinių antrinėje rinkoje.
Jei nusprendėte patobulinti savo automobilį įrengdami jame dienos šviesos žibintų komplektą, atkreipkite dėmesį į keletą dalykų – DRL žibintus būtina sumontuoti taip, kad jie įsijungtų automatiškai, užvedus variklį ir išsijungtų, kuomet įjungiami gabaritiniai trumpieji žibintai.
Šiek tiek istorijos.
Volvo 240 buvo pirmasis automobilis Didžiojoje Britanijoje, kuris turėjo dienos žibintus, kaip juos suprantame šiandieną. Šis automobilis turėjo žibintus, kurie įisjungdavo ir šviesdavo, kol variklis užvestas. Nors automobilyje sumontuoti dienos žibintai atrodydavo kaip įprasti trumpųjų šviesų žibintai, iš tiesų žbintą apšviesdavo atkiros, galingos 21 W lemputės, kurios buvo įmontuotos tame pačiame žibinto korpuse, greta standartinių 5 W gabaritinių šviesų lempučių. Taigi, šios ryškesnės lemputės šviesdavo visą laiką, kol vairuotojas neįjungdavo kitų automobilio žibintų.
1980 viduryje Didžiojoje Britanijoje buvo planuojama įvesti tvarką, kuri įpareigotų vairuotojus naudoti žibintus naktį apšviestuose miestų keliuose, bet sumanymas taip ir liko tik idėja, nes nepavyko suderinti ir patvirtinti bendrų Europos standartų.
DRL žibintų technologijos, privalumai ir trūkumai
Dienos žibintų naudojimo šalininkai teigė, kad DRL žibintai ženkliai sumažina mirčių ir traumų skaičių keliuose, o oponentai prieštaravo dėl nuolatinio akinimo, naudojant šiuos žibintus ir išreiškė susirūpinimą dėl to, kad motociklininkai gali tapti mažiau matomi keliuose. Taip pat, kilo keletas klausimų dėl padidėjusio kuro suvartojimo, tačiau tik valstybėse kuriose nebuo reikalaujama ir dienos metu naudoti žibintus
2006 m. Europos komisija paskelbė tyrimų rezultatus dėl efektyvumo, sąnaudų ir naudos pradėjus naudoti dienos žibintus. Tuo pačiu metu tyrėjai padarė prielaidą, kad galima buvo išvengti daugelio nukentėjusiųjų visoje ES teritorijoje, pasitelkiant teigiamą „naudos ir sąnaudų“ santykį, kai atsižvelgiama į šviesos žibintų įrengimo išlaidas ir sąnaudas, susijusias su aplinkos apsauga.
Vėliau Didžiosios Britanijos Transporto departamento (DFT) duomenys patvirtino Komisijos išvadas, kad nelaimingų atsitikimų kiekis turėtų sumažėti, tačiau mažai tikėtina, kad nauda viršys sąnaudas. Taip pat, Britanijos tyrėjai padarė išvadą, kad dienos šviesos žibintai pagerina automobilio matomumą miglotoje šviesoje, o motociklų matomumas kelyje netampa prastesnis.
Degalų sąnaudos
Šviesos diodai (LED) sunaudoja tik nedidelę dalį elektros energijos, kuri sunaudojama įprastuose žibintuose, taigi dauguma kitų signalinių žibintų su kaitrinėmis lemputėmis automobilyje sunaudoja daug daugiau energijos nei dienos žibintai.
Specialių dienos žibintų naudojimas, vietoje važiavimo automobiliu su įjungtais priekiniais žibintais, reiškia, kad užpakaliniai žibintai ir prietaisų skydelio bei automobilio panelės apšvietimas taip pat nenaudojami, taip taupomas kuras ir perdegusių lempučių keitimo sąnaudos.
Generatorius varomas varikliu ir sukasi visą laiką, tačiau generatoriui sukti variklis ne visada sunaudoja tokį patį energijos, taigi ir degalų kiekį. Kai padidėja generatoriaus apkrova, esant didesniam elektros srovės poreikiui, varikliui tenka sunaudoti daugiau galios palaikyti generatoriaus apsukas, taigi padidėja degalų sąnaudos.
Nors įprasti trumpieji žibintai sunaudoja iki 100 vatų energijos, dienos žibintų su šviesos diodais darbui prireikia tik 5-10 vatų, todėl generatorių apkrova ženkliai sumažėja ir tampa nereikšminga.