Automobilio kablio montavimas
Dažnas automobilio vairuotojas, kuris neturi priekabos, patiria sunkumų, kai ja tenka ką nors pervežti. Kai kurie vairuotojai užsako krovininių pervežimo paslaugas, kiti prašo draugų, turinčių krovininį automobilį, pagalbos. Mokėti už mikroautobuso nuomą yra brangu, o prašinėti draugų kaskart kai prireikia parvežti iš sodo maišą bulvių taip pat nesmagu. Išeitis yra automobilio kablio montavimas ir krovinių transportavimui skirta priekaba. Priekabos kablys, tai mechanizmas, naudojamas automobiliui ir priekabai sukabinti. Kabliai automobiliams gaminami daugumai šiulaikinių automobilių, netgi mažiesiems miestų automobiliukams. Parinkti automobilio kablį nėra sudėtinga, tereikia kreiptis į servisą kuriame paprastai remontuojate savo automobilį ir jums parinks būtent tokį automobilio kablį, kuris reikalingas jūsų mašinos modeliui.
Kaip tvirtinami automobilių kabliai
Kabliai automobiliams tvirtinami prie automobilio rėmo ar kėbulo kontsrukcijų specialiai tam numatytose vietose – specialiuose tvirtinimo taškuose, numatytuose priekabos kablio tvirtinimui automobilyje, paprastai tokie numatyti automobilio kabliui tvirtinimo taškai, kol nenaudojami, uždengiami specialiais dangteliais, apsaugant nuo korozijos ir purvo patekimo. Nors ir neatrodo jog auto kabliai būtų labai sudėtingi inžineriniai mechanizmai, tačiau būtina žinoti jog savadarbį kablį netik nesaugu naudoti, su tokiu auto kabliu nepavyks praeiti ir techninės apžiūros. Visi ES naudojami kabliai automobiliams privalo turėti specialius sertifikatus.
Automobilio kablio parinkimas
Dažniausiai automobilio kabliai skirtsomi į fiksuotus arba nuimamus. Fiksuoti kabliai automobiliams būna dviejų tipų – vientisos suvirintos konstrukcijos, arba dažnesnis variantas – tvirtinami varžtais. Tokie automobilių kabliai susideda iš dviejų dalių – specialaus kronšteino kuris užtikrina patikimą automobilio kablio fiksavimą ir vilkimo jėgos tolygų pasiskirstymą automobili kėbulo ar rėmo konstrukcijoje ir sukabininimo kablio, už kurio kabinama priekabos sukabinimo spyna. Šios dvi kablio dalys tarp savęs sujungiamos varžtais. Fiksuoti kabliai automobiliams yra patikimesni ir ilgaamžiškesni nei kiti, tokie automobilių kabliai dažniausiai tarnauja ne trumpiau nei pats automobilis. Tačiau tokie automobilių kabliai turi trūkumą - juos nėra taip lengva nuimti. Nuimami automobilių kabliai tvirtinami specialia užsifiksuojanča spyna, o patį kablį, kyšantį iš už bamperio, bet kuriuo metu galima be jokio vargo nuimti, tuomet niekas net nepastebės jog automobilyje sumontuotas priekabos kablys, jis taps nematomas. Flanšiniai automobilio kabliai yra retai sutinkami, nes jų įrengimui reikalinga speciali aikštelė automobilyje. Rečiau sutinkami užlenkiami automobilių kabliai, kuriuose sukabinimo kablys ne nusiima, o užsilenkia už bamperio, taip pat kartais sutinkami ir elektriniai kabliai automobiliams, kurie valdomi elektros varikliu, ir už bamperio paslepiami mygtuku salone. Tokie automobilių kabliai dažniausiai būna skirti prabangiems visureigiams ir būna sumontuoti automobilio gamintojo dar gamykloje.
Šiuolaikiniuose automobiliuose daug elektronikos. Ji pasitarnauja padarydama automobilį saugesniu bei patogesniu, tačiau ne retai tampa ir papildomu problemų šaltiniu. Anksčiau priekabos rozetei pajungti pakakdavo nuvesti laidus nuo automobilio žibintų, tačiau dabar situacija tapo kur kas sudėtingesnė. Pajungus priekabos rozetę tiesiogiai, prikabinę priekabą, iškart skydelyje pamatytumėte krūvą klaidų pranešimų, įspėjančių apie gedimus elektros grandinėje. Taip nutinka dėl pernelyg išaugusio elektros srovės suvartojimo, tenkakčio galinių automobilių žibintų grandinei. Tai pastebėjęs automobilio kompiuteris iškart suereaguoja klaidomis. Šiai problemai išspręsti sukurti specialūs moduliai, kurie valdosi per galinius automobilio žibintus, tačiau pačią rozetę užmaitina atskira, visiškai nepriklausoma elektros grandine. Žinoma tai papildomai paplonins piniginę, tačiau būsite tikras jog automobilio kompiuteriui nepakenks neapskaičiuotai išaugusi elektros srovė galinių žibintų grandinėje. Kompiuterio remontas ir automobilio klaidų trynimas kainuos brangiau nei automobilio kablio rozetės modulio montavimas.
Kabliai automobiliams, montavimas savo rankomis
- Automobilio kablio sumontuoti kieme nepavyks, arba mažų mažiausiai bus labai nepatogu. Darbus atlikti patogiausia ant keltuvo arba duobės. Auto kabliai, kaip ir dauguma kitų darbų automobilyje, pradedami nuo elektros išjungimo, atjungiant akumuliatorių;
- Atjungus elektros srovę reikia padaryti vietos, kad būtų patogu dirbti. Reiks išimti viską iš bagažinės, taip pat ir atsarginį ratą, remonto komplektą bei nuimti apmušalus, jie tik trukdys;
- Visi meistrai žino, jog kirpti galima tiktai devynis kartus pamatavus. Montuojant kablį taip pat galioja ši taisyklė, jokie darbai nepradedami nepamatavus ir neįsitikinus jog jūsų turimas automobilio kablys tikrai tiks tiks toje vietoje, kur jis turi būti pritvirtintas;
- Esant reikalui, bei vadovaujantis montavimo instrukcija, pažymėti ir išgręžti skyles utomobilio kablio tvirtinimui. Tam, kad automobilio kėbulo šiose vietose nepažeistų korozija, skyles reiktų apdoroti antikoroziniu tepalu;
- Išgręžus tvirtinimo skyles, automobilio kablį reiktų pritvirtinti komplekte esančiais tvirtinimo varžtais. Baigus pritvirtinti kablį, kitas žingsnis – priekabos rozetės pajungimas.
Priekabos rozetės pajungimas
Priekabos rozetė, skirta priekabą užmaitinti elektros srove ir valdyti priekabos šviesos prietaisus, paprastai parduodamas atskirai nuo automobilio kablio. Dažnam kyla klausimas kaip ją pajungti, tačiau komplekte visada turėtų būti ir priekabos rozetės prijungimo schema. Laidų spalvų reikšmės dažniausiai būna išsamiai aprašyti automobilio kablio montavimo instrukcijose. Automobilio kablio elektrinė įranga tai komplekte esantis kištukinis lizdas su laidais ir specialus priekabos šviesų valdymo modulis. Priekabos rozetė tvirtinama prie ant kablio tam tikslui numatyto laikiklio varžtais, tuomet rpriekabos rozetė laidais prijungiama prie specialaus valdymo modulio, o šis – prie automobilio galinių žibintų. Laidų spalvos ir jų reikšmės nurodytos schemoje.
Priekabos rozetė yra standartizuota ir naudojama keletas skirtingų jos variantų. Pirmoji yra septynių gyslų - dažniausiai naudojama ir labiausiai visiems pažįstama. Antroji – trylikos gyslų, dažniausiai naudojama autombiliuose skirtuose tampyti sunkesnes priekabas – visureigiuose bei krovininėse mašinose. Taip pat būna plokščių jungčių, tokios sutinkamos automobiliuose iš JAV. Jei kada prireiktų vilkti priekabą, kurios kištukas nesutampa su automobilyje sumontuota priekabos rozete – ne bėda, jos keisti nereiks - už keletą eurų galite įsigyti perėjimą, kuriuo sujungsite 7 kontaktų lizdą su 13 kontaktų kištuku ar atvirkščiai. Montuojant automobilio kablį priekabos rozetės pajungimas nėra sudėtingiausiai dalis, svarbiausia laidus pajungti pagal instrukciją ir netyčia neprijungti ko nor ne ten kur nurodyta.
Priekabos rozetės prijungimas
- Pirmiausia suraskite angą bagažinės skyriaus dugne, kad prijungtumėte laidus prie priekabos elektros lizdo. Jei angos pravesti laidams nerasite, teks ją išgręžti. Pirmiausiai gerai pagalvokite prieš gręždami, raskite patogiausią ir labiausiai tinkamą tam vieta, kad nereikėtų gręžti antrą kartą kitoje, tinkamesnėje vietoje.
- Prijunkite priekabos šviesų modulį prie elektros srovės ir galinių automobilio žibintų pagal gamintojo instrukciją. Patį modulį sumontuokite vietoje kur jis bus apsaugotas nuo drėgmės, drėgmė ir elektronika yra du nesuderinami dalykai. Baigė pajungimą, nutempkite laidus skirtus priekabos rozetės pajungimui iki rozetės ptivrtinimo vietos.
- Neskubėkite prisukti priekabos rozetę prie kablio, pritvirtinus rozetę bus sunkiau pajungti laidus. Jungdami laidus naudokitės gamontoja pateikta priekabos rozetės prijungimo schema. Auto kablio elektros lizdo prijungimas turi būti atliktas atsargiai, laidus jungiant griežtai tik ten, kur nurodyta schemoje. Sujungiant laidus, negalima jų tiesiog susukti, laidus būtina sulituoti, o sujungimo vietą aptraukti termokembriku, kad ji būtų patikimai apsaugota nuo drėgmės ir korozijos. Kuomet laidai sujungti pagal priekabos šviesų modulio montavimo instrukciją ir prijungti prie rozetės, reikia suformuoti laidų pynę. Surinkite visus kartu einančius laidus, juos apsukite plastikine izoliacija, o šią suformuotą laidų pynę pritvirtinkite prie bagažinės sienelių ir uždenkite apmušalu, kad jie neišsikištų ir nesitrintų į aštrius kėbulo kraštus.
- Baigus darbą būtina patikrinti ar jis atliktas sėkmingai. Prijunkite priekabą ir patikrinkite ar visi žibintai veikia teisingai, būtinai patikrinkite posūkių bei stabdymo žibintus, jie ypatingai svarbūs eismo saugumui.
Automobilio kablio išmontavimas
Kaip nuimti automobilio kablį, jei tai nėra būtina. Jei automobilis atiteko jums su jau sumontuotu automobilio kabliu, galite pašalinti sukibimą keliais būdais. Pirmasis - nuimti automobilio kablį rakto pagalba. Jei raktas prarastas arba jūs nežinote apie jo egzistavimą, turite susisiekti su atstovaujančiu automobilio centru arba ieškoti automobilių turguje. Kaip nuimti automobilio kablį, jei jis buvo suvirintas ar pritvirtintas varžtais - iškirpti suvirinimo siūles arba nupjauti varžtus, jei jie yra labai surūgštėję. Jei norite, kad automobilio kablys būtų nuimamas, reikia pirkti automobilį be jo ir parinkti automobilio kablį jau po automobilio pirkimo.
Automobilio kablio priežiūra
Kad kablys tarnautų ilgai, ir netaptų tiesiog dar vienu mazgu, keliančiu problemų techninės apžiūros metu, būtina jį tinkamai prižiūrėti.
Automobilio kablio priežiūra susideda iš kelių punktų:
- Saugokite automobilio kablį nuo mechaninių pažeidimų ir korozijos, kuomet kablio nenaudojate - nuimkite jį, jei naudojate nuimamą kablį. Jei jūsų automobilio kablys fiksuotas – naudokite specialų kablio dangtelį.
- Tempiant priekabą, automobilio kablį veikia didelė trintis, dėl kurios kablys dėvisi. Dažnai naudojamą kablį būtina tepti tirštu tepalu, kad šią ardančią trintį sumažinti.
- Neleiskite automobilio kabliui užsiteršti nešvarumais. Žemės ir purvas kenkia pačiam kabliui, o taip pat gali pažeisti priekabos sukabinimo spyną, todėl prieš kabindami priekabą, būtinai nuvalykite kablį, jei jis užterštas.
Tinkama automobilio kablio priežiūra užtikrins ilgą jo tarnavimo laiką.
Ar įmontuotas kablys nesukels problemų techninės apžiūros metu?
Visi mūsų parduotuvėje parduodami kalbiai turi TA privalomą kokybės sertifikatą, todėl TA problemų nekils.
Ar sumontavus kablį galima keliauti į kitas šalis?
Taip galite, tačiau kai kuriose ES valstybėse yra draudžiama eksploatuoti automobilį su išsikišusiu kabliu, kuomet jis nenaudojamas. Tokiu atveju geriau montuoti nuimamą kablį.
Ar galite pasiūlyti kablį su montavimu?
Taip, kablį galime pasiūlyti ir su montavimu. Paslaugą teikiame partnerių montavimo vietose Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. Dėl šios paslaugos reiktų kreiptis į mūsų konsultantus telefonu ar el. paštu.