Prieš keletą metų Lietuvoje, vėliau nei Vakarų Europoje, KET bei techninių apžiūrų dokumentacijoje atsiradus terminui „dienos žibintai“, kaip grybai po lietaus, pradėjo rastis įvairūs LED technologija paremti šviesos prietaisai, kuriuos, vairuotojams imta siūlyti automobilių savininkams įrengti automobiliuose. LED dienos žibintų privalumais buvo nurodomos įvairios teigiamos jų savybės. Tačiau, ar viskas išties yra taip paprasta kaip atrodo?
Nuo šių pakeitimų atlikimo praėjo nemažai laiko. Visų motorinių transporto priemonių, dalyvaujantčių eisme vairuotojai privalo ir šviesiu paros metu važiuoti keliais su įjungtomis artimosiomis arba specialiai dienos metui pritaikyotims žibintų šviesomis, kitaip vadinamomis dienos žibintais ar DRL žibintais. Dauguma vairuotojų, įvedus minėtą KET punktą įprato vos užvedus automobilį įjungti artimuosius žibintus - juk tai padeda išvengti eismo įvykių, saugo žmonių gyvybes, o užmiršus tai atlikti gręsia ir bauda. Tačiau dalis vairuotojų susimąsto - o kaipgi nuolat veikiantys artimieji žibintai įtakoja automobilio darbą? Štai keletas faktų:
Kuo didesnis elektros energijos poreikis, tuo sunkiau dirba generatorius. Visi elektros prietaisai automobilyje maitinami nuo generatoriaus, kurį suka variklis. Kuo daugiau prietaisų įjungta, tuo didesnė apkrova tenka generatoriui. Taigi, važinėjant įjungtais artimaisiais žibintais labiau apkraunamas generatorius. Generatorių automobilyje suka variklis, kurio galia ribota, o galiai šgauti vartojami degalai. Kuodaugiau galios perduodama elektros generatoriui, tuo mažiau jos lieka ratams, ir žinoma padidėja bendras kuro suvartojimas.
Degalų suvartojimas, nors ir nedaug, bet išauga. Įjungti artimieji žibintai kuro sąnaudas įtakoja vidutiniškai 1-3% ribose, priklausomai nuo variklio galios. Tai yra, apie 50-150 gramų 100 kilometrų ridos prie 5 litrų 100 kilometrų sąnaudų. Iš pirmo žvilgsnio tai nėra daug, bet jei šiuos gramus padauginsime iš per metus nuvažiuojamų kilometrų, galime netikėtai nustebti.
Esant didesniam elektros energijos poreikiui automobilyje, mažiau srovės tenka akumuliatoriui. Didėjant generatoriaus apkrovai, krenta jo išduodama įtampa, o su ja ir elektros energijos galia. Nepakankant galios silpnesne srove kraunamas akumuliatorius, todėl jo pilno pakrovimo laikas pailgėja, todėl, ypač važinėjant trumpais atstumais, akumuliatorius gali būti iškrautas ir nespėti kelionės metu pasikrauti. Dėl šios priežasties, ypač šaltuoju metų periodu, kuomet nukritus temperatūrai akumuliatoriui sunkiau išlaikyti įkrovą, jo srovės gali nepakakti užvesti automobilio pačiu netinkamiausiu metu. Automobilio akumuliatoriaus iškrovimas ar nepilnas įkrovimas įtakoja paties akumuliatoriaus ilgaamžiškumą, o pilnas akumuliatoriaus iškrovimas įprastai būna labai žalingas.
Lemputės nėra amžinos. Automobilyje sumontuotos elektros lemputės nėra amžinos. Visos jos periodiškai perdega ir jas tenka keisti, tam įtakos turi įjungimo ir išjungimo ciklų skaičius bei bendras naudojimo valandų kiekis. Įprastos halogeninės lemputės nėra labai brangios, kainuojam vos keletą eurų, tačiau kai kurie automobilių gamintojai iškrečia pokštų ir lemputės keitimo procesą padaro neįprastai sudėtingą, sklando legendos apie kai kurios automobilių modelius, kuomet norint pakeisti lemputę, prireikia išimti visą žibintą ar net nuimti visą sparną. Taip pat vertėtų turėti omenyje, jog esant įjungtiems artimiesiems žibintams šviečia ne tiktai šios dvi lemputės, bet ir galiniai žibintai, šoniniai gabaritiniai žibintai bei valstybinio numerio apšvietimas, ir visų šių lempučių tarnavimo laikas trumpėja.
Dar labiau susirūpinti vertėtų vairuojantiems automobilį su Xenon žibintais. Šiems žibintams pakeisti lemputę kainuoja nepigiai. Kaip tyčia šių lempučių skleidžiama spalva gali skirtis, o ir pačios Xenon lemputės pasižymi tuo, jog skleidžiama šviesos spalva pakinta nuo to kiek lilgai lemputė naudota. Dėl šių priežasčių perdegus vienai lemputei, keisti tenka abi, kas dar labiau išpučia kainą.
Taigi, ką daryti tiems, kurie nori išvengti šių problemų? Jei vairuojamo automobilio gamintojas nepasirūpino įmontuoti dienos žibintų, galima pasirūpinti tuo patiems! Įprastai DRL žibintai gaminami pasitelkus vis labiau populiarėjančią šviesos diodų technologiją, kuomet šviesą skleidžia ekonomiški šviesos diodai, kurie pasižymi savybe, jog beveik visą energiją paverčia šviesa, ir tik nedidelė jos dalis pavirsta į šilumą, kuomet įprastose halogeninėse lemputėse yra atvirkščiai. Tokie žibintai dažnai ir vadinami ne dienos žibintais, o LED dienos žibintais.
Automobiliuose montuojamiems LED dienos žibintams, kaip ir gamintojo sumontuotiems šviesos prietaisams, taikomi tam tikri reikalavimai, kurie užtikrina jog žibintai tinkamai atliks jiems numatytą funkciją. Nekokybiški, netinkamai veikiantys DRL žibintai gali tapti ne tik eismo įvykio priežastimi, bet ir pakenkti visai automobilio elektros instaliacijai.
LED dienos žibintams automobilyje keliami šie reikalavimai
Sertifikavimas: LED dienos žibintai, kaip ir visi šviesos prietaisai automobilyje, privalo būti tinkamai sertifikuoti. Šie DRL žibintai privalo būti pažymėti žyme RL, kuri reiškia „Running Light“, arba išvertus iš anglų kalbos – važiavimo šviesos. RL žymuo nurodo jog šis žibintas atitinka visus reikalavimus keliamus šio tipo žibintams
Be RL žymens dienos žibintams privalu turėti E sertifikatą. Šį sertifikavimą žymi E raidė su vienu ar dviem skaitmenimis apskritimo viduje. E sertifikatas pažymi jog gaminys saugus naudoti transporto priemonėje ir jo naudojimas nepaveiks netinkamai pačios transporto priemonės, vairuotojo ar keleivių.
Veikimas: LED dienos žibintai privalo būti sumontuoti taip, kad automatiškai įsijungtų užvedus variklį, o įjungus preikinius gabaritinius, artimųjų šviesų, tolimųjų šviesų ar rūko žibintus DRL dienos žibintai privalo užgesti. Vienintelė išimtis – „mirktelėjimas“ šviesomis. Mirktelėjimo metu žibintai gali likti įjungti.
Montavimas: Dienos žibintai privalo būti įmontuoti poroje, ne žemiau nei 250 mm ir ne aukščiau nei 1500 mm nuo kelio paviršiaus, ne toliau nei 400 mm nuo automobilio šono ir ne mažesniu nei 600 mm atstumu vienas nuo kito, matuojant tarp vidinių kraštų. Šis atstumas gali būti sumažintas iki 400 mm jeigu automobilio bendras plotis mažesnis kaip 1300 mm.
Įvykdyti šį punktą gali būti sunkesnė užduotis nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Dažnai LED dienos žibintai įrengiami visai ne pagal galiojančius reikalavimus, o kartais dar ir veikia kartu su artimųjų šviesų žibintais. Tai visiškai prieštarauja pačiai DRL dienos žibintų idėjai, juk tokiu būdu ne tiktai netaupoma, bet dar ir papildomai vartojama elektros energija, o taip pat, dėl padidinto šviesos srauto gali būti akinami vairuotojai, ypač tamsiuoju paros metu.
Iš pirmo žvilgsnio užduotis paprasta, juk intervalas ne toks jau mažas – nuo 250 mm iki 1500 mm aukštyje, vadinasi galima pakabinti nors ir po bamperiu! Tačiau dažnam klientui už daugumą faktorių svarbiau geras vaizdas. Tuomet pradedama ieškoti įvairių sprendimų – matuojamos vietos tarp priekinių grotelių, įvairiose nišose ir taip toliau. Ne mažiau svarbu parinkti tinkamos formos žibintą, kad jo forma ir dizainas tinkamai derėtų prie automobilio ir nedarkytų jo išvaizdos.
Geromis savybėmis pasižymi gamintojo Vinstar dienos žibintai. Šis gamintojas pasižymi dailiomis formomis ir šiuolaikiniais dizaino sprendimais, taip pat išlaiko geros kokybės bei prieinamos kainos santykį. Gamintojas deklaruoja, jog įrengti Vinstar dienos žibintus dažnai neužtrunka ilgiau nei dvi valandas - patikrinkime tai!
Dienos šviesos žibintų įrengimas
Pirmuoju pretendentu įrengimui tapo didžiausių matmenų prietaisai, o būtent 6 šviesos diodų dienos žibintai V-130023. Šie DRL dienos žibintai yra didžiausių matmenų, juose sumontuoti 6 CREE LED diodai po 1W, taigi iš viso 12W. Tačiau dėl didelių matmenų anksčiau laiko išsigąsti nereikėtų, jie dideli tik kitų pavyzdžių atžvilgiu. Vietos šiam modeliui iš turėtų automobilių, pavyko rasti jam vietą tik 2 mašinose - pirmos laidos Dacia Logan ir Ford C-Max. Kituose automobiliuose rasti jiems tinkamos sumontuoti vietos taip, kad atitiktų reikalavimus bei atrodytų vizualiai estetiškai nepavyko. Jei ne reikalavimas išlaikyti 600 mm atstumą tarp vidinių žibintų kraštų, būtų žymiai paprasčiau. Dažnai sunkiausia laikytis būtent šio reikalavimo. Viso įrenginio montavimas neskubant, su pajungimu ir foto pauzėmis užtruko maždaug 2,5 valandų.
Kitas eilėje – dienos žibintų modelis V-130025. Šis modelis, tai 4 LED šviesos diodai viename korpuse. Cree LED šviesos diodai senai žinomi kaip kokybės etalonas. 1W LED diodų galingumo pakanka išlaikyti šviesos srautą ryškų, o žibinto matmenis mažus. Dėl mažų matmenų, vos 160.5 mm ilgio, šie dienos žibintai tiko sumontuoti daugiau automobilio modelių, buvo nuspręsta juos montuoti automobilyje Hyundai Getz. Tenka pripažinti, kad prieš montavimą padarėme vieną klaidelę. Norėdami parinkti dienos žibintų montavimo vietą, įstatėme juos į tvirtinimo apkabą. Vienas „klikt“ sukėlė ne mažai problemų – dienos žibintai tvirtai užsifiksavo apkaboje ir pavargome geras 15 minučių, kol DRL žibintą atskyrėme nuo tvirtinimo apkabos. Viena vertus reikėtų to pasisaugoti, kad nenutiktų kaip mūsų atveju, kita vertus – toks fiksavimas užtikrina tai, kad žibintas tikrai išliks savo vietoje važiuojant automobiliu. Dienos žibintų pajungimas elementariai paprastas – du laidai maitinimui: pliusas nuo degimo ir pastovus minusas, bei vienas valdymo laidas, jungiamas prie gabaritinių žibintų pliuso. Kuomet šiame laide atsiranda maitinimas – žibintas gęsta. Šių dienos žibintų montavimas, jei neskaičiuosime sugaišto laiko išlaisvinant žibintą iš apkabos, užtruko ne ilgiau nei dvi valandas.
Dar vienas LED dienos žibintų modelis kurį būtinai norėtųsi paminėti - V-130027. Tai 181 mm ilgio siaurame korpuse patalpinti LED šviesos diodai, kurie uždengti neįprastu šviesos srautą išsklaidančiu stiklu. Šio modelio LED dienos žibintai, dėl ypatingos stiklo formos skleidžia vientisą šviesos srautą, kuris užpildo visą žibinto stiklą pilnai. Vizualiai tai atrodo kaip vientisa šviečianti juosta per visą dienos žibintų stiklo plotą, o ne, kaip įprasta matyti, atskiri LED žibintai išdėstyti dienos žibintų korpuse.
LED dienos žibintų kainos
Šiuo metu Lietuvoje galima įsigyti įvairių dienos žibintų variantų, jų kainos svyruoja nuo vos daugiau nei dešimt eurų užsakant tiesiai iš Kinijos iki arti trijų šimtų. Pigiausi modeliai, kainuojantys vos virš dešimties eurų tikrai nepasižymės kokybe, tokie dienos žibintai dažnai gaminami naudojant prastos kokybės LED šviesos diodus, nėra garantuojamas jų sandarumas, taip pat tokie žibintai tikrai neturės techninėje apžiūroje privalomų sertifikatų. Maždaug 30-40 eurų kainuoja kokybiški sertifikuoti, tačiau ne tokio žinomo gamintojo dienos žibintai. Maždaug dvigubai brangesni, 65-100 eurų ribose – Philips ar Osram gaminami dienos žibintai. Visi brangesni dienos žibintai bus arba pritaikyti konkrečiam automobilio modeliui, arba turės papildomą rūko žibintų funkciją.
Dienos žibintai: privalumai ir trūkumai
Prieš įteisinant dieninių žibintų naudojima, daugelyje Europos valstybių buvo atlikta begalė mokslinių tyrimų. Pirmieji tyrimų rezultatai apibendrinti išvadose, pateikiamose Olandijos eismo saugos instituto (SWOV) ir pristatytose Nyderlandų karalystės Transporto ministerijai. Dokumentas tikrai didžiulis, todėl apsiribosime tik atskiromis ištraukomis ir citatomis.
Koks žibintų efektyvumas šviesoje?
Kelių eismo įvykių, įvykusių šviesiu paros metu, nuodugni analizė parodė, kad 50% jų priežastis buvo ta, kad vairuotojas nepastebėjo kitų greta jo buvusių eismo dalyvių. Sankryžose šis rodiklis išaugo iki 80%. Įjungti žibintai padaro automobilį geriau atskiriamą bendrame fone, ir todėl labiau matomą. Be to, vairuotojams transporto priemonės su įjungtais artimųjų šviesų ar LED dienos žibintais atrodo esančios arčiau nei jos yra iš tikrųjų. Dėl šios priežasties vairuotojai elgiasi atsariau, atsisako rizikingų manevrų ar įvažiavimo į sankryžą.
Tyrimai parodė, kad šviesiu paros metu artimųjų šviesų arba DRL žibintai žymiai (iki 22%) sumažina avarijos, kai yra du ar daugiau eismo dalyvių, tikimybę. 57 mokslinių darbų analizė patvirtino, kad automobilių vairuotojų bei keleivių, sužalotų eismo įvykiuose, sumažėja 3-12%, tarp motociklininkų šis skaičius atitinkamai 5-10%.
Artimųjų šviesų žibintai - trūkumai
Įjungus artimuosius žibintus užsižiebia ir galiniai gabaritiniai žibintai, šie šviesdami maskuoja stabdžių žibintus, dėl ko gali būti nepastebėtas stabdymo manevras. Problema tampa mažiau aktuali, jei yra trečiasis papildomas stabdžių žibintas, o ją visiškai galima pašalinti sumontavus DRL dienos žibinus, kuriems veikiant gabaritiniai žibintai neįsijungia. Buvo ištirtas ir DRL žibintų įtaka eismo dalyvių išjungtais žibintais atžvilgiu. Nustatyta, kad nors mašinos su šviesomis buvo pastebimos greičiau, automobilių be artimųjų ar LED dienos žibintų pastebimumas nesuprastėjo. Kita vertus, šviesiu paros metu įjungti artimieji arba DRL žibintai šiek tiek apsunkino atskirų dviračių transporto priemonių ir pėsčiųjų pastebimumą eisme. Atlikti tyrimai parodė jog DRL žibintų teigiamas efektas mažiau juntamas kuomet matomumas geras ir didėja matomumui prastėjant, o labiausiai pasireiškia tuomet kai matomumo sąlygos ypač suprastėjusios.
Įprastos žibintų lemputės naudoja daug daugiau elektros energijos, o tai įtakoja kuro sąnaudas bei, kas taip pat aktualu, išmetamų teršalų kiekį. Tyrimų metu nustatyti santykiniai rodikliai gali nustebinti - sunkvežimiui, kuris sunaudoja 30 litrų dyzelino 100 kilometrų, kuro suvartojimas padidėja – 1%, vidutinio dydžio lengvajam automobiliui – 2%, o naujo, aukštos ekologijos bei efektyvumo klasės automobiliuose gali siekti ir 3%. Variklių CO2 emisija, kurią visame pasaulyje stengiamasi sumažinti visais įmoanomais būdais, padidėja 0,6-1,4%. Taip pat žymiai sumažėja kaitrinių lempučių veikimo laikas, padidėja akumuliatoriaus baterijos apkrova. Būtent dėl šių priežasčių šiam tikslui buvo pasitelkta ekonomiška LED šviesos diodų technologija automobilių dienos žibintų gamyboje.
Naudojant artimųjų šviesų žibintus eismo dalyvių pastebimumui gerinti šviesiu paros metu jie gali akinti priešinga kryptimi judančius vairuotojus. Poveikis gali būti nuo lengvo diskomforto iki visiško akinimo. Tai gali nutikti esant nesureguliuotiems ar netinkamai sureguliuotiems žibintams, naudojant nenumatyto tipo lemputę ar tinkamai nesureguliavus žibintų aukščio pagal automobilio pakrovimo lygį. Artimųjų žibintų šviesos srautą privaloma periodiškai reguliuoti pagal gamintojo instrukcijas, bei tikrinti, tačiau iš tiesų dažnai reguliavimas atliekamas tiktai prieš atliekant techninę apžiūrą. Specialūs LED dienos žibintai pagaminti taip, kad neakintų, apakinimo galimybė išlieka tik netinkamai pajungus, jei dienos žibintai veikia tamsiu paros metu, kartu su artimiosiomis šviesomis.
Ir visgi, ar DRL dienos žibintai atsipirks?
Tikslų finansinį atsiperkamumą paskaičiuoti sudėtinga, mat kiek vienas atvejis gan unikalus. Įvertinus, kad automobilį naudosite bent keletą metų, paskaičiavus gaunamą kuro ekonomiją ir sutaupytas išlaidas lempučių keitimui, įtraukus dar ir ilgesnį akumuliatoriaus bei generatoriaus tarnavimo laiką, bent jau pačią žibintų kainą bei montavimo išlaidas tikrai susigrąžinsite. O jei DRL žibintai padės išvengti bent vieno eismo įvykio, tai jie atsipirks su kaupu! Europos statistika rodo, kad naudojant dienos žibintus nukentėjusiųjų kelių eismo įvykiuose skaičius sumažėja 15%, o įvairaus sunkumo kūno sužalojimų - 10% ir 5% atitinkamai.
Parengta pagal:
Tuvlita: http://tuvlita.lt/wp-content/uploads/2016/06/daugiau-1.pdf
Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/DRL