Turint omenyje mūsų kelių būklę, transportininkams keliamus reikalavimus bei vis griežtėjančias priežiūros institucijų sankcijas, vis dažniau mikroautobusų ar lengvųjų autovežių, traliukų valdytojai pagalvoja apie savo mikroautobuso lingių sutvirtinimą. Dažnai, ypač vežant sunkesnius krovinius, originalios galinės ašies lingės greitai susidėvi arba, kaip įprasta sakyti „pavargsta“. Tai pasireiškia prarastu lingių standumu, sumažėjusiu lingių spyruoklinio plieno tamprumu - sumažėjusia savybe sugrįžti į pradinę padėtį, kas pasireiškia lingių išsitiesinimu. Tokių „pavargusių“ lingių savybės prastėja, jos nebegali tinkamai atlikti savo darbo pakabos konstrukcijoje, jas būtina keisti, to nepadarius gresia rimtesnė problema – vieno ar kelių lingės lapų lūžimas. Šių problemų priežastis – didelė apkrova, dažnas sunkių krovinių transportavimas, prasta kelių kokybė.
Dažnai to bandoma išvengti, atrodytų, paprasčiausiu būdu – įdedant papildomų plieno lapų į lingę, taip sutvirtinant linges, bei padarant automobilio pakabą kietesne. Negana to, kad toks savarankiškas lingių patobulinimas pakeičia važiuoklės elemento konstrukciją, dėl ko ši tampa nepatikima, ne retai tai atliekantys meistrai renkasi sutaupyti pinigų ir linges papildo neaiškios kokybės plieno lapais. Tokių lingių konstrukcijos patobulinimų rezultatu gali tapti netikėti nuostoliai artimoje ateityje – į lingės komplektą sudėjus skirtingo metalo sudėties lapus padidėja vidinė trintis lingės lapuose, atsiranda girgždesiai, lingės elementų nesuderinamumas lemia greitą konstrukcijos susidėvėjimą, taip pat visada išlieka lingės elemento apkabos trūkimo tikimybė.
Mikroautobuso važiuoklės oro pagalvių montavimo schema: 1 - originalios automobilio lingės; 2 - amortizatoriai; 3 - oro pagalvių tvirtinimas prie galinės ašies; 4 - oro pagalvių tvirtinimas prie rėmo ar kėbulo; 5 - rėmas ar kėbulas.
Kokybiškas lingių sutvirtinimas atliekamas ne papildant lingės paketą vienu ar kelias lapais, o keičiant visą komplektą nauju, tvirtesniu. Šiuo atveju išimamas senasis lingių komplektas ir į jo vietą sumontuojamas kitas, gamykloje pagamintas tvirtesnis, turintis daugiau lapų arba pagamintas iš tampresnio plieno. Šis važiuoklės sutvirtinimo būdas žymiai patikimesnis - pakeitus linges sutvirtinama mikroautobuso galinės ašies pakaba, sumažėja spyruokliavimas vežant krovinį, automobilis lengviau atlaiko didesnio svorio krovinį. Atrodytų jog tai geriausias problemos sprendimo būdas, tačiau reiktų nepamiršti jog net ir intensyviausiai dirbantis mikroautobusas nuolat pilnas nevažiuoja. Pakeitus linges į tvirtesnes, pagerėja automobilio savybės jį pakrovus, tačiau ženkliai suprastėja mašinos stabilumas bei vairavimo komfortas važiuojant nekrauta mašina. Tai pasireiškia padidėjusia kitų pakabos elementų apkrova, suprastėjusiu stabilumu kelyje, padidėjusiu stabdymo keliu ir žinoma ženkliai suprastėjusiu vairavimo komfortu.
Be paminėto lingių keitimo ar papildymo įdedant daugiau lapų yra ir dar vienas būdas sutvirtinti mikroautobuso galinę pakabą – važiuoklės oro pagalvės mikroautobusui. Tai specialus oro pagalvių komplektas, kuris montuojamas greta jau esančių lingių. Toks važiuoklės oro pagalvių komplektas susideda iš dviejų oro pagalvių, montuojamų tarp galinės ašies ir mikroautobuso kėbulo ar rėmo, oro vamzdelių ir kompresoriaus. Automobilyje sumontuotas važiuoklės oro pagalvių komplektas netampa originalių lingių pakaitalu, montavimo metu lingės neišimamos, o pats važiuoklės oro pagalvių komplektas montuojamas automobilyje kaip papildomas reguliuojamas pakabos elementas, sumontuotas ir veikiantis greta originalių lingių. Toks papildomų važiuoklės oro pagalvių komplektas suteikia galimybę valdyti ir keisti galinės ašies pakabos kietumą bei aukštį pagalves kompresoriumi pripučiant ar išleidžiant iš jų orą – pagalvėse nesant oro, visa apkrova tenka lingėms, pagalves užpildžius oru dalis apkrovos nuo lingių pereina pagalvėms, šitaip suteikiama galimybė vairuotojui nuolat palaikyti optimalų pakabos kietumą, kas užtikrina aukštą krovumą, didelį stabilumą kelyje ir didelį vairavimo komforto lygį bei apsaugo linges nuo perkrovų ar lūžio.
Apibendrinimui trumpai
Lingių sutvirtinimas papildomais lapais ar keičiant visą lingių komplektą
1. Pakeičiama gamintojo numatyta pakabos sistema, lingės sutvirtėja, dėl ko tenka didesnė apkrova kitiems pakabos elementams, prarandama gamintojo garantija naujiems automobiliams.
2. Pridėjus papildomų ne vienodo plieno lapų į linges, padidėja trintis lingės kasetėje, dėl šios sąveikos lingės greičiau praranda tamprumą.
3. Išlieka didelė lingių kasetės apkabos trūkimo galimybė, dėl per didelės apkrovos.
4. Važiuojant be krovinio, dėl per didelio lingių tvirtumo nepakanka amortizacijos, todėl ženkliai sumažėja stabilumas kelyje bei važiavimo komfortas.
5. Važiuojant nelygiu keliu automobilis šokčioja, dėl to prarandamas sukibimas su keliu ir padidėja stabdymo kelias bei sūkio perdavimo elementams padidėja apkrova.
Pakabos oro pagalvių montavimas
1. Originali pakabos sistema ne keičiama, o papildoma oro pagalvėmis. Originalios lingės išlieka konstrukcijoje, nenustoja galioti automobilio garantija.
2. Važiuoklės oro pagalvių sistema suteikia galimybę keisti pakabos standumą ir padidinti jį esant sunkiam kroviniui, ar sumažinti važiuojant be krovinio.
3. Pripildžius pakabos oro pagalves, rėmas ar kėbulas pakyla aukščiau – taip padidinamas pravažumas, pasidaro sunku nuspėti krovinio svorį.
4. Mikroautobuso pakabos oro pagalves sumontavus kaip dviejų kontūrų sistemą, atsiranda galimybė atskirai reguliuoti pakabos tvirtumą skirtingose ašies pusėse, tai aktualu esant netolygiam krovinio pasiskirstymui.
5. Važiuoklės oro pagalvės padidina automobilio šoninį stabilumą, sumažina šokčiojimą kelyje, kas tausoja galios perdavimo elementus bei sumažina stabdymo kelią.
Lingių tvirtinimas pridedant lapų | Lingių tvirtinimas keičiant lingių kasetes | Pakabos tvirtinimas oro pagalvėmis | |
UŽ | Kaina - sąlyginai nebrangiai kainuoja Krovumas - padidėja galimo vežti krovinio masė |
Krovumas - padidėja galimo vežti krovinio masė Kokybė - lingių kasečių gamintojas užtikrina produkcijos kokybę |
Krovumas - padidėja galimo vežti krovinio masė Kokybė - važiuoklės oro pagalvių gamintojas garantuoja kokybę Patogumas - pakabos kietumą galima reguliuoti keičiant oro kiekį pagalvėse Montavimas - gaminami komplektai konkretiems automobiliams Garantija - išlieka naujo automobilio garantija, nes nekeičiama konstrukcija |
PRIEŠ | Kokybė - panaudojus neaiškios kokybės plieną, sprendimas gali būti neilgaamžis Kietumas - be krovinio pakaba tampa pernelyg kieta, sumažėja stabilumas kelyje ir vairavimo komfortas Garantija - pakeičiama pakabos konstrukcija, nustoja galioti gamintojo garantija |
Kietumas - be krovinio pakaba tampa pernelyg kieta, sumažėja stabilumas kelyje ir vairavimo komfortas Garantija - pakeičiama pakabos konstrukcija, nustoja galioti gamintojo garantija Kaina - ganėtinai aukšta lingių kasečių kaina, taip pat lieka nepanaudotos senosios lingės |
Kaina - kainuoja brangiau nei papildomų lingių lapų pridėjimas |
Pavyzdys: VW Crafter 2010 m |
Lingės lapo kaina - nuo 40€ su PVM Darbai - 120€ su PVM Iš viso: |
Pigiausių lingių kasečių kaina už vienetą: Darbai - 120€ su PVM Iš viso: 520-660€ su PVM |
Važiuoklės oro pagalvių komplektas - 360 su PVM Iš viso: 460-510€ su PVM |