Vis sparčiau užmarštin iškeliauja senieji analoginiai tachografai su “šaibomis”, o jų vietą jau užėmė modernesni skaitmeniniai pusbroliai. Daugumai vežėjų jau nebekyla abejonių dėl būtinybės automobiliuose turėti tachografus, tačiau vis dar kyla daug neaiškumų susijusių su šio prietaiso teisingu naudojimu.
Naudotis vairuotojo kortele sunkiojo transporto vairuotojai jau išmoko, to moko ir 95 kodo kursuose kurie privalomi visiems profesionaliems vairuotojams, o su tachografo duomenų nuskaitymu vis dar iškyla neaiškumų. Kiek viena įmonė, įstaiga ar fizinis asmuo, naudojantis savo veikloje bent vieną automobilį su skaitmeniniu tachografu, privalo nuskaityti tachografe sukauptus duomenis. Kaip teisingai atlikti tachografo duomenų nuskaitymą, kodėl tai būtina atlikti ir kaip dažnai tachografo duomenys turi būti nuskaitomi?
Kokius duomenis fiksuoja tachografas?
Tachografo pagrindinė paskirtis – fiksuoti kada ir kiek laiko vairuotojas dirbo bei ilsėjosi tam, kad būtų laikomasi nustatyto vairuotojo darbo ir poilsio režimo. Tachografas automatiškai fiksuoja vairavimą kuomet automobilis juda ir poilsį kuomet automobilis stovi. Kai kurie senesni, neatnaujinti tachografai po vairavimo persijungia ne į poilsio, o į “kitų darbų” režimą, tačiau tokių yra labai maža dalis. Be šių pagrindinių duomenų tachografas taip pat fiksuoja ir kitus, tokius kaip automobilio greitis, odometro parodymai, įvairios klaidos, pavyzdžiui srovės dingimas ar važiavimas be vairuotojo kortelės. Pagal atliekamas funkcijas ir fiksuojamus duomenis automobilio tachografas labai panašus į lėktuvo juodąją dėžę, kuris taip pat fiksuoja įvairius techninius parametrus ir saugo juos atmintyje.
Kodėl reikia nuskaitinėti tachografo duomenis?
Tachografo duomenis nuskaityti yra privaloma, tai atlikti įpareigoja Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 561/2006. Šis reglamentas galioja visose ES valstybėse narėse, jame nurodyta jog būtina nuskaityti duomenis iš vairuotojo kortelės ne rečiau nei kas 28 dienos, o iš automobilio tachografo – ne rečiau nei kas 90 dienų. Šiuos veiksmus atlikti privaloma net jeigu vairuotojo kortelė visa tą laiką nebuvo naudojama, o automobilis stovėjo nejudinamas. Nuskaičius duomenis, užfiksuotus vairuotojo kortelėje bei tachografe, juos būtina saugoti ne trumpiau nei metus laiko, o pareikalavus kontroliuojančioms institucijoms – nuskaitytus ir saugomus duomenis privaloma pateikti, už duomenų nesaugojimą ar netinkamą saugojimą numatytos sankcijos. Šių nuskaitytų tachografo duomenų dažniausiai prireikia Valstybinės kelių transporto inspekcijos inspektoriams, Valstybinės darbo inspekcijos inspekcijos inspektoriams, rečiau – Valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnams.
Tachografo užfiksuoti duomenys padeda kontroliuojančioms institucijoms užtikrinti jog įmonėje tinkamai taikomi teisės aktai reglamentuojantys krovinių ar keleivių vežimą, vairuotojų darbo ir poilsio režimą, tinkamai užfiksuojamas vairuotojų dirbtas laikas. Darbo inspektoriai patikrinimo metu dažnai lygina tachografo užfiksuotus duomenis su to paties periodo darbo laiko žiniaraščiais įmonėje ir tikrina ar visas vairuotojo dirbtas laikas užfiksuotas darbo laiko žiniaraštyje, ar už naktinį darbą, bei darbą švenčių dienomis vairuotojams mokamas įstatymų numatytas padidinto tarifo atlyginimas.
Laiku nuskaityti tachografo bei vairuotojo kortelės duomenys užtikrins jog kontroliuojančiai institucijai pareikalavus, galėsite pateikti reikiamus duomenis, turėsite pilnus duomenis už visus praėjusius metus. Laiku nenuskaičius vairuotojo kortelės ar automobilio tachografo rizikuojate jog dalis duomenų bus prarasta, mat šie duomenų intervalai ne iš piršto laužti. Skaitmeninis tachografas bei vairuotojo kortelė turi vidinę atmintį, kurioje ir saugomi užfiksuoti duomenys. Vairuotojo kortelėje turi tilpti duomenų už ne mažiau nei 28 dienas, o tachografe – ne mažiau nei 90 dienų duomenys, iš čia ir nustatyti nuskaitymo intervalai. Įrenginiuose visai atminčiai užsipildžius duomenimis, nauji duomenys užrašomi ant seniausių užfiksuotųjų, taip laiku neatlikus nuskaitymo dalis duomenų prarandama.
Ne retu atveju atlikus duomenų nuskaitymą gaunami duomenys už ilgesnį nei 28 dienų intervalą vairuotojo kortelėje ir 90 dienų tachografe. Taip nutinka todėl, kad šie nuskaitymo intervalai apskaičiuoti pagal tai kiek daugiausiai vietos įrenginyje gali užimti užfiksuoti duomenys. Dažnu atveju ši maksimali dienos riba neišnaudojama, nes, pavyzdžiui, paros laiko kuomet automobilis visa laiką stovėjo duomenys užims mažiau vietos, nei duomenys paros laiko kuomet automobilis 9 valandas važiavo, tad ši teišnaudota atmintis taip pat panaudojama duomenims užfiksuoti, tačiau vis vien reiktų vadovautis įstatyme nurodytais intervalais ir atlikti nuskaitymus ne rečiau nei kas 28 ir 90 dienų, nes už šios pareigos nepaisymą taip pat numatytos baudos!
Tachografo ir vairuotojo kortelės nuskaitymas, kaip teisingai tai atlikti?
Norint nuskaityti tachografą bei vairuotojo kortelę, jums prireiks tachografo skaitytuvo, pavyzdžiui Digidown arba Tacho2Safe bei įmonės kortelės. Jei įmonės kortelės neturite, galite ją užsakyti VKTI pasinaudoję šia nuoroda:
https://www.vkti.gov.lt/index.php?160416155
1. Įstatykite jums išduotą įmonės kortelę į tachografo kortelės lizdą. Prieš tai pasitikrinkite jūsų turimo tachografo skaitytuvo instrukcijoje ar svarbu į kurį lizdą įstatote kortelę. Kai kurie tachografų skaitytuvų modeliai veiks tiktai įstačius įmonės kortelę į nurodytą lizdą, kitų veikimui lizdas nėra svarbus.
Tachografo kortelė skirta saugiai automobilio valdytojo identifikacijai, įstačius įmonės kortelę į tachografą, šis “atrakina” užfiksuotus duomenis nuo to momento, kuomet įmonė kurios kortelę įstatėte, buvo nustatyta automobilio valdytoju. Tachografo duomenų nuskaitymas galimas tiktai įstačius į tachografą įmonės kortelę. Atkreipkite dėmesį – negalėsite nuskaityti savo automobilio tachografo duomenų su kitai įmonei išduota įmonės kortele!
2. Prijunkite tachografo skaitytuvą jungtimi prie skaitmeninio tachografo. Dažniausiai tachografo lizdas lengvai pasiekiamas, tačiau kai kurių reikia paieškoti, jis gali būti paslėptas už spausdintuvo juostos. Jei naudojate tachografo skaitytuvą Tacho2Safe, tiesiog palaukite ir nuskaitymas prasidės automatiškai. Jei naudojate skaitytuvą Digidown – turėsite paspausti nuskaitymo mygtuką. Nuskaitymo trukmė priklauso nuo nuskaitomų duomenų kiekio, ir gali trukti net iki 40 minučių, nuskaitant visus tachografe užfiksuotus duomenis.
Dažnai patogu atliekant automobilio tachografo nuskaitymą, kartu nuskaityti ir jame įstatytą vairuotojo kortelę. Taip sutaupysite laiko išimant, atskirai nuskaitant ir vėl įstatant kortelę į tachografą.
3. Užbaigus tachografo nuskaitymą, tachografo skaitytuvas praneš apie nuskaitymo pabaigą. Baigus nuskaitymą atjunkite skaitytuvą nuo tachografo, uždarykite lizdo dangtelį ir išimkite įmonės kortelę.
Modernesni tachografų skaitytuvai turi kortelių nuskaitymo lizdą. Jis skirtas nuskaityti vairuotojo kortelę tiesiogiai, nenaudojant tachografo. Ši funkcija patogi naudoti atliekant vairuotojo kortelių nuskaitymus ofise, tokiam nuskaitymui taip pat nereikalinga įmonės kortelė. Norėdami nuskaityti vairuotojo kortelę, tiesiog įstatykite ją į tam skirtą lizdą skaitytuve, dažniausiai nuskaitymas prasideda automatiškai ir trunka vos minutę ar kelias.
Kaip įmonė gali panaudoti nuskaitytus duomenis?
Atrodytų, kad visas šis tachografo duomenų fiksavimas, nuskaitymas, kaupimas ir saugojimas skirtas tiktai biurokratams, tačiau iš to naudos gali turėti ir pati įmonė. Šie duomenys plačiausiai panaudojami savikontrolės tikslais. Nuskaičius tachografo duomenis ir turint reikiamą programinę įrangą galima atlikti surinktų duomenų analizę. Dažniausiai Lietuvoje atliekama vairuotojo darbo ir poilsio režimo pažeidimų ataskaita bei vairuotojo dirbto laiko ataskaita. Norint atidaryti nuskaitytus tachografo ar vairuotojo kortelės duomenis prireiks specialios programinės įrangos. Kai kurie tachografų skaitytuvų gamintojai prideda programinę įrangą nemokamai, priešingu atveju ją reiktų įsigyti atskirai. Kartu su skaitytuvu programinę įrangą nemokamai prideda skaitytuvo Tacho2Safe gamintojas.
Pažeidimų ataskaitoje galima pamatyti vairuotojo daromus ES reglamente nustatyto darbo ir poilsio pažeidimus – per trumpą poilsį, per ilgą vairavimą ar bendrą darbo laiką ir panašiai. Aptikus tokių pažeidimų, rekomenduojama vairuotoją apie tai informuoti pasirašytinai bei paimti raštišką vairuotojo pasiaiškinimą kodėl buvo atlikti aptikti pažeidimai. Neturint pasiaiškinimo, kontrolės metu VKTI pareigūnai gali griežčiau atsižvelgti į aptiktus vairuotojų pažeidimus ir dėl jų nubausti atsakingą įmonės administracijos darbuotoją.
Dirbto laiko ataskaita naudojama pasitikrinti vairuotojo darbo laiko žiniaratyje užfiksuotą darbo laiką ir faktiškai vairuotojo dirbtą laiką. VDI inspektoriui aptikus faktą jog kurią nors dieną vairuotojas dirbo ilgiau nei nurodyta darbo laiko žiniaraštyje, šis laikas bus palaikytas nelegaliu darbu, kuris nebuvo tinkamai apskaitytas bei už jį nebuvo sumokėtas darbo užmokestis. Tokiu atveju įmonei gręsia bauda bei įpareigojimas atsiskaityti su darbuotoju už tą laiką. Deja, bet kito būdo nustatyti kiek iš tiesų valandų dirbo vairuotojas nėra, vienintelis ir tiksliausias yra tachografas.