Pasitaiko, kad tenka išgirsti, jog visiškai gerai atrodantis ir ne senas automobilis vadinamas „kibiru“, kodėl? Ši etiketė dažnai klijuojama automobiliui visai ne dėl išvaizdos. Iš tiesų, bet kurio automobilio salone, nepriklausomai nuo gamintojo, girdimi pašaliniai garsai: įvairūs spragsėjimai, barškėjimas, girgždesys. Koks yra šio triukšmo šaltinis? Visų pirma, tai gali būti automobilio konstrukcinės dalys ir jų vibracija.
Įsivaizduokite, kad jūs įsigijote naują muzikos grotuvą savo automobiliui, įsijungėte mėgstamą kūrinį ir mėgaujatės muzika. Labiausiai tikėtina, kad savo mėgstamiausio įrašo skambėjimą žinote beveik mintinai. Jūs džiaugiatės, kad pinigus išleidote ne veltui, ir mėgaujatės geru skambesiu. Bet tai trunka tik kol, kol jūs neužvedėte variklio ir automobilis nepajudėjote iš vietos. Vos pasukus į gatvę, kur intensyvesnis eismas, jūsų ranka instinktyviai pajudės link garso reguliatoriaus, kad pagarsintumėte muziką. Kokia to priežastis, juk jūs ką tik nustatėte garso lygį, kuris jums patinka. Galbūt jums net atrodo įprasta, kad užvestas automobilio variklis puikiai girdimas automobilio salone, net grojant muzikai, ir tai atrodo neišvengiama, tačiau taip nėra!
Aukštas pašalinių garsų lygis automobilio salone trukdo ne tiktai klausytis muzikos, tai lemia ir bendrą automobilio komforto lygį. Pats triukšmas yra priskiriamas kenksmingiems faktoriams ir turi daug įtakos vairuotojo bei keleivių nuovargiui kelionės metu. Kuo daugiau triukšmo girdime, tuo labiau jis veikia, erzina, blaško, trukdo susikaupti vairavimui. Taigi, kaip išspręsti šią triukšmo automobilyje problemą?
Triukšmo automobilyje nesumažins pridėtas spoileris ar tamsinti stiklai, tai gali padaryti tik gera automobilio garso izoliacija. Kai kurie gamintojai investuoja į tai, ir parduoda automobilius jau aprūpintus aukšto lygio garso izoliacija, tarp tokių – prabangių, aukštos klasės automobilių gamintojai – Volvo, Mercedes Benz ir kiti. Jei jūsų automobilio gamintojas nusprendė šioje srityje sutaupyti jūsų komforto sąskaita, jums liko vienintelis kelias – patiems montuoti automobilyje garso izoliaciją arba tai patikėti meistrams, kito kelio sumažinti triukšmą automobilyje ir užtikrinti komfortišką kelionę tiesiog nėra.
Norint pasiekti gero rezultato, reikia žinoti kokias automobilių garso izoliacines medžiagas naudoti bei kuriai automobilio vietai kokia medžiaga yra tinkama. Dažniausiai automobilių garso izoliacijai naudojamos šių tipų medžiagos:
Vibro izoliacija
Iš pirmo žvilgsnio atrodo jog nėra tikslo vibracijų automobilyje slopinti. Nepanašu, kad jos galėtų prisidėti prie triukšmo ar automobilio garso izoliacijos. Iš tikro, ne viskas taip paprasta kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio ir, kad tai suprasti, reiks prisiminti mokykloje išmoktas fizikos pamokas. Iš prigimties garsas yra banga, o banga yra virpesiai, nesunkiai suvokiamas pavyzdys yra garso kolonėlė. Joje garsiakalbio membrana virpina orą, taip sukurdama jame virpesius, kuriuos girdi jūsų ausis. Taip pat pamokose girdėtas terminas - rezonansas. Tai reiškinys, kuris pastebimas kuomet objekto (automobilio korpuso) savaiminis dažnis sutampa su svyravimų (garso) dažniu, tokiu atveju automobilio korpusas nuo pašalinių veiksnių ima vibruoti ir skleisti garsą net garso šaltiniui nuslopus, panašiai kaip varpas, kurio korpusas dar kurį laiką skamba net po to, kai varpo šerdis nustoja daužiusi į sienelę.
Jeigu automobilio vibro izoliacija nebus atlikta tinkamai, arba nebus atlikta visiškai, visas metalinis automobilio korpusas pats savaime skleis garsą ir skambesius, net apklijavus garso izoliacija. Paprasčiausias būdas išvengti nepageidaujamo šio efekto pasireiškimo - pakeisti objekto (automobilio) savaiminį dažnį, kuris labai priklauso nuo objekto masės. Lengviausias būdas tai atlikti – panaudoti tam ir sukurtas, bitumo ar bituminės mastikos pagrindu pagamintas vibro izoliacines medžiagas. Čia matematika paprasta - kuo storesnį medžiagos sluoksnį užklijuosite, tuo labiau pasikeis automobilio korpuso savaiminis dažnis ir tuo labiau sumažinsite rezonanso reiškinio pasireiškimą jame.
Automobilių vibro izoliacijos lakštai dažniausiai būna gaminami iš bitumo arba iš bituminės mastikos. Dažniausiai vibro izoliacijos darbams naudojama bitumo mastikos medžiaga. Tai speciali minkšta, lengvai formuojama medžiaga, kuri yra lengvai formuojama pagal klijuojamo paviršiaus formą, nesunkiai ir patikimai prilimpa prie paviršių. Ne retai gamintojai tokią medžiagą padengia folija. Bitumo mastikos pagrindu pagamintos automobilių vibro izoliacijos medžiagos gaminamos keleto skirtingų storių, pavyzdžiui Alumast M1F – 1,7 mm, Alumast M2F – 2 mm, Alumast M3F – 3 mm.
Kiek kitokia yra pilnai bituminė automobilio vibro izoliacija, pavyzdžiui BitAlum B2P, tokios medžiagos parduodamos stačiakampio formos specialios sudėties kieto bitumo lakštais. Klijuojant šią medžiagą, būtina prieš tai ją pašildyti specialiu fenu, šiltas bitumas tampa minkštas, lankstus, lengvai priima reikiamą formą bei labai tvirtai prilimpa prie paviršiaus. Pilnai bituminė danga po montavimo linkusi labiau išlaikyti įgautą formą, kartais ši savybė naudinga dirbant.
Garso izoliacija
Pasirūpinus tinkama automobilio vibro izoliacija, ant jos turėtų būti klijuojama garso izoliacija. Automobilio garso izoliacijai naudojamos skirtingos medžiagos, pasižyminčios specifinėmis savybėmis, ir yra skirta naudoti tam tikroje automobilio kėbulo vietoje, jos panaudojimas netinkamai gali pakenkti jūsų automobiliui!
Drėgmei atspari automobilių garso izoliacija, pavyzdžiui Uniton 3004 arba Uniton 3008 veikia kaip garso barjeras, ir slopina garso prasiskverbimą pro garso izoliacinę medžiagą. Pati medžiaga pagaminta iš specialia technologija suputinto polietileno. Ši speciali technologija leidžia išgauti uždaros struktūros putą, tai reiškia, kad medžiagos vidus pilnas mažyčių apvalių oro burbuliukų, kurių sienelės idealiai apvalios. Dėl šios priežasties medžiaga Uniton turi labai geras garso izoliacines savybes, taip pat labai gerai veikia kaip šilumos izoliacija, kas padeda lengviau automobilyje palaikyti komfortišką temperatūrą salone, tačiau tuo pat metu beveik visiškai nesugeria drėgmės, nes pjūvio vietoje pažeisti oro burbuliukai čia pat ir užsidaro, nesudarydami ištisinės kiaurymės kaip kempinėje.
Garsą sugeriančios medžiagos automobilyje, tokios kaip BB Ton 4, BB Ton 8 arba Violon Beta 5, Violon Beta 10 padeda sumažinti triukšmą mažiausiomis pastangomis. Tokios medžiagos sudarytos iš specialia technologija apdoroto porolono ar jo elementų iš atvirų porų struktūros. Ši struktūra sudaryta iš įvairaus dydžio, ilgio bei formos kiaurymių. Tokią garso izoliacinę medžiagą pasiekusi garso banga pro kiaurymes patenka į porėtą medžiagos vidų, kur kiaurymėse yra nuslopinama. Garsą sugeriančios medžiagos neleidžia sklisti garso bangai atsimušant nuo paviršių, tokio tipo garso izoliacinės medžiagos patikimai nuslopina aidus bei sumažina triukšmus patalpos viduje, nes veikia kiek sudėtingiau nei paprasčiausias garso barjeras.
Paskutinis etapas – girgždesių slopinimas. Girgždesiai susidaro vienam į kitą trinantis dviems ar daugiau paviršių, tai dažna problema automobilių panelėse, kurios sudarytos iš daugelio skirtingų detalių. Šios, automobiliui važiuojant, veikiamos kelio nelygumų, išcentrinės jėgos bei kitų faktorių, šiek tiek juda viena kitos atžvilgiu, dėl ko paviršiai trinasi vienas į kitą. Ši trintis, tartum nagai į mokyklos lentą, skleidžia garsesnius ar tylesnius girgždesius. Girgždesiams panaikinti naudojamas specialus sintetinis neaustinis pluoštas, kaip Antiskrip. Šis pluoštas karpomas juostelėmis ir klijuojamas į tarpus tarp detalių. Teisingai panaudota medžiaga nestabdo detalių judėjimo tarpusavio atžvilgiu. Dėl technologinių šio pluošto savybių, jo paviršiaus pasipriešinimas trinčiai itin mažas, kuomet detalių paviršiai trinasi vienas į kitą per šį pluoštą, jie sklandžiai slysta paviršiumi ir nėra sukeliamas girgždėjimo garsas.
Automobilio garso izoliacijos efektyvumą pajausite net investavę ne į pilną automobilio apdorojimą. Net ir atlikus tiktai dalį darbų, iš karto bus pastebimas teigiamas efektas, o kai kuriose vietose, jei nesiekiate nepriekaištingo rezultato, galite ženkliai sutaupyti. Tačiau svarbu taupant nepersistengti ir žinoti kuriose vietose taupyti galima, o kur – neverta. Viena svarbiausių vietų, kurioje garso izoliacija būtina – priekinės durelės. Jose dažnai pageidaujama sumontuoti galingesnę garso sistemą, kurios tinkamam veikimui būtina pasirūpinti durelių vibro izoliacija bei apsisaugoti nuo triukšmo iš lauko. Automobilio priekinės durelės – ne ta vieta kur reikėtų taupyti. Kiti labai reikšmingi triukšmo salone šaltiniai, tai variklis bei ratai, sutaupius šiose vietose rezultatas taip pat gali nenudžiuginti. Jei jūsų investiciją į automobilio garso izoliaciją stipriai riboja skirti finansai, tuomet ateičiai galite palikti automobilio stogą, dugną ir bagažinę. Yra vietų automobilyje, kurių garso izoliacija automobilio salone visiškai nejuntama, pavyzdžiui automobilio kapotas. Izoliavus garso izoliacija kapotą, efektą pajus tiktai pro šalį einantys praeiviai, ar jums tai svarbu – spręsti jums.